Nem a félelem lelkét adta nekünk Isten
Prőhle Gergellyel, a Magyarországi Evangélikus Egyház felügyelőjével beszélgettünk.
Felügyelő úr, keresztyén volt-e valaha Európa? Mit köszönhet és mit nem  köszönhet Európa a keresztyénségnek? 
      Ha Európára, a  kontinensre gondolunk, akkor az addig és annyira volt és lesz keresztyén, amíg és  amennyire az itt élők keresztyének, és Jézus Krisztust tekintik Megváltójuknak.  Ha az európai intézményrendszerre, magára az Európai Közösségre, manapság az Európai  Unióra gondolunk, akkor nagyon hasznos, ha újra és újra felidézzük az alapító  atyák emlékét. Az idén hetven éves Schuman-terv, ami a mai EU elődjének, a  Szén- és Acélközösségnek az alapításához vezetett, a II. világháború borzalmai  után nagyon is tudatosan a katolikus univerzalizmus jegyében, de a nemzeti  érdekeket is figyelembe véve született meg. Az alapítást rögzítő Római szerződés aláírásának helyszíne a capitoliumi dombon is ezt fejezi ki. Az uniós  szervezetek működésének szelleme manapság már sajnos erősen nélkülöz mindenféle  keresztyén befolyást, ugyanakkor szimbolikus gesztus volt 2007-ben az uniót  polgárközelibbé tenni igyekvő Lisszaboni szerződés aláírásakor, hogy a  ceremóniára a Szent Jeromos-kolostorban került sor. Jeromos volt az, aki a Vulgatát,  a Szentírás latin nyelvű változatát elkészítette, vagyis nagyobb hozzáférést  biztosított a Könyvek könyvéhez.
A 2015-ben felerősödött migráció sok vitát, feszültséget okozott és  okoz. Először sokan érkeztek háborús övezetekből, de ma már szinte az egész  világból jönnek fiatal, életerős, nagyobbrészt muszlim férfiak. Beszélhetünk  Európa iszlamizációjáról?
      Mindenképp beszélnünk  kell a muzulmán jelenlét bevándorlás miatti erősödéséről, és meg is kell tenni  azokat a lépéseket, amelyek ezt a folyamatot mérséklik, kordában tartják, mi  több, megállítják. Ugyanakkor nem szabad elkövetnünk azt a hibát, hogy az  európai keresztyén közösség gyengülését kizárólag a bevándorlás erősödésével  magyarázzuk. A politikai keresztyénség képviselői nagyon helyesen állnak ki az  üldözött keresztyének védelméért világszerte, ugyanakkor nekünk, egy  hagyományos keresztyén közösség tagjainak nagyon oda kell figyelnünk arra, hogy  milyen állapotban van a saját hitünk, közösségünk, s különösen a saját  gyerekeink, unokáink hite, egyházi életének perspektívája. A 2015-ös  menekültválságot követően gyakran mondtam német barátaimnak, hogy – bár a  háború, az éhínség elől menekülők valóban segítségre szorulnak – a misszói  parancs nem az, hogy fogadjatok be minden migránst, hanem hogy tegyetek  tanítvánnyá minden népet. Fontosnak tartom tehát, hogy az öreg kontinens  keresztyén közössége továbbra is és egyre inkább alkalmas legyen „a parancs”  végrehajtására. 
Templomokat zárnak be, robbantanak fel vagy adnak el. Több esetben a  muszlim közösségek vásárolják meg az épületeket. Folyamatosan épülnek mecsetek.  Mit gondol erről a jelenségről?
      A templomok eladása,  étteremmé, szállodává vagy akár mecsetté alakítása, sőt felrobbantása,  mind-mind a keresztyén közösség elgyengülésének tünetei. Nálunk mindez nem  jellemző, de ettől még aligha lehetünk nyugodtak, hiszen nálunk meg egyre  néptelenebbek a templomok – tisztelet a ritka kivételeknek. Ezért is döntő  fontosságú, hogy megerősítsük a hitünket, közösségeinket, és adott esetben  példaként tekintsük más, dinamikusabb, öntudatosabb vallási csoportok  viselkedésére. Tehát nem szörnyülködni kell, hanem cselekedni! Kézen fogni a  gyerekeket, unokákat, derűs, lélekkel teli közösségeket létrehozni, a  gyülekezetekben utánamenni a valaha megkeresztelt gyerekeknek, a családokat  emlékeztetni a konfirmáció fontosságára, ezt követően pedig olyan gyülekezeti  életet csinálni, amiben kicsik, nagyok jól érzik magukat. Mindebben  nélkülözhetetlen a Szentlélek munkája, de legalább ennyi szeretet, szorgalom és  szervezőmunka is szükséges. 
A pápa és például evangélikus egyházak is bátorítják a migrációt. Német  gyülekezetek adakoznak mentőhajók vásárláshoz, ugyanakkor kevésbé adnak hírt a  bevándorlók által okozott bűncselekményekről, nők megerőszakolásáról,  antiszemita megnyilvánulásokról, terrorcselekményekről, arról, hogy a  bevándorlók többségét nem lehet integrálni. A 2015-ös válság előtt Merkel kancellár is így nyilatkozott. Azóta, mint tudjuk, megváltozott a véleménye.
      Így igaz, a német  migrációs politika is sokat változott, és már az egyházak sem bátorítják a  migrációt, csupán az emberi életek védelmének fontosságára hívják fel a  figyelmet, ami biblikus alapon állva aligha cáfolható megközelítés. A különböző  civilizációk együttélése nem könnyű, és ehhez gyakran még bevándorlók sem  kellenek – idézzük csak fel néhány magyarországi település helyzetét.  Németországban úgy alakult ki a nagy létszámú muzulmán közösség, hogy a nagy  gazdasági fellendülés idején, ötven-hatvan évvel ezelőtt bizony munkaerőre volt  szükség. De ahogy a kiváló svájci író, Max Frisch mondta: „Munkaerőt  hívtunk, de emberek jöttek.” Más vallású, más civilizációs háttérrel rendelkező  emberek, akik a nyugati társadalmakban a piszkos munkát is hajlandóak voltak  elvégezni. De Nagy-Britanniában és Franciaországban a koloniális múlt miatt a  nemzeti közösség részei voltak és ma is azok az egykori gyarmatokról származó  polgárok. Nem véletlen, hogy napjaink bevándorlói elsősorban azokba az  országokba igyekeznek, ahol már léteznek közösségeik. A digitális világban pedig  könnyen értesülnek arról, hogy ott jobb élni, mint a harmadik világban. Európa  erejének visszaszerzéséhez persze a demográfiai fordulatnak is be kell  következnie, vagyis a gyermekvállalás erősödése kulcskérdés. Reméljük, hogy a  magyar kormányzati erőfeszítések ez ügyben is sikeresek lesznek.
Felügyelő úr, miben látja az európai egyházak, és azon belül a hazai  evangélikusság feladatát, jövőjét? 
  „…nem a félelem  lelkét adta nekünk Isten, hanem az erő, a szeretet és a józanság lelkét” – hangzik  a páli ige (2Tim 1,7). Kell-e ennél pontosabb iránymutatás? A szeretet által  megjelenő erő kell, hogy jellemezze a közösségeinket, a józanságra pedig nagyon  nagy szükségünk van ahhoz, hogy a lehetőségeinket, körülményeinket pontosan  érthessük. Illúzió azt gondolni, hogy a 21. századi Európa civilizációs  szempontból olyan lesz, mint ahogy azt eddig ismertük. Gyerekeinket fel kell  készíteni erre, nyelvtudással, ismerettel, alkalmazkodókészségük  fejlesztésével. Ugyanakkor szükség van a keresztyén identitásuk, kulturális  kötelékeik megerősítésére is – ehhez pedig cselekedni kell! Végtelenül  rövidlátó dolognak tartom akár a bevándorlás erősödése nyomán a félelem  erősítését, a vészharangok kongatását anélkül, hogy konkrétan elmondanánk: mit  kell helyi szinten tenni ahhoz, hogy hagyományos európai identitásunk  asszimilációs erőt tudjon kifejteni, vagyis azonosulásra késztesse,  kényszerítse még azokat is, akik esetleg távolról érkeznek. Csak ismételni  tudom: meg kell erősíteni evangélikus gyülekezeti közösségeinket, intézményeinket  – sok-sok munkával, Isten segítségével.    
Névjegy
      Prőhle Gergely  bölcsész, diplomata, a Magyarországi Evangélikus Egyház országos felügyelője. A  Friedrich Naumann Alapítvány vezetője (1993–1998), kulturális államtitkár  (1998–2000), Magyarország nagykövete Németországban (2000–2002), Svájcban  (2003–2005), külügyi helyettes államtitkár (2010–2016), a Petőfi Irodalmi  Múzeum főigazgatója (2016–2018), jelenleg a Habsburg Ottó Alapítvány  igazgatója, az Európai Unió intézményeiben tevékenykedő diplomaták képzésének  vezetője a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen.    
Híd, 2020/4.